4C model
Wat is het 4C marketing model?
Het online marketing verdienmodel. Klantgerichte bedrijven en organisaties maken tegenwoordig voor de invulling van de marketingmix steeds meer gebruik van het 4C model. Dit is een aangepaste versie ten opzichte van het traditionele 4P-model (Product, Prijs, Plaats en Promotie) van Kotler. Het 4C model legt meer focus op en bekijkt de marketingstrategie vanuit de perceptie van de klant. Dit dwingt je namelijk om vanuit het klantperspectief te denken. Wanneer je het model op een juiste manier invult, ontstaat er een strategie waarin je klant centraal staat.
Het is dan ook niet zo gek dat organisaties met een klantgerichte houding handig gebruik maken van het 4C model. Het model bestaat uit de volgende deelgebieden:
- Customer Solution (Product)
- Cost to the Customer (Prijs)
- Convenience (Plaats)
- Communication (Promotie)
4C model: costumer solution (Product)
In welk klantbehoefte wordt voorzien en welke oplossing verkoop jij? Met costumer solution staat de klantbehoefte centraal. Om behoefte van de klant te achterhalen kun je de volgende vraag stellen: welk probleem heeft mijn doelgroep? Denk hier vooral ook aan de oplossing van het product of dienst in plaats van de algemene eigenschappen.
4C model: cost to the consumer (Prijs)
Let op! Hier wordt niet enkel naar de aanschafprijs van het product of dienst gekeken. Dit is slechts een onderdeel. Het gaat er juist om hoe de consument jouw prijs ervaart (beleving) en welke ‘moeite’ er daarnaast nog gedaan moet worden. Denk aan het verzekeren van de aankoop, kosten om het product op te komen halen of het zelfs reizen naar de andere kant van de wereld. Met ‘moeite’ wordt ook de inspanning bedoeld die klant moet doen om het product te laten functioneren (handleiding, training, 8-weekse cursus).
Je bepaalt hiermee de prijs vanuit klantbeleving en -perspectief en niet vanuit de productiekosten.
4C model: communication (Promotie)
Is er ruimte voor dialoog tussen de klant en jouw bedrijf? Heeft jouw klant inspraak in het product en kan klant gemakkelijk een klacht indienen. Creƫer een persoonlijke aanpak en zie de klant als een individu. Een bijkomend voordeel is dat reviews van consumenten op haar beurt ook weer voor promotie zorgt. En mits positief natuurlijk zorgt het daarnaast ook weer voor een hogere conversie. Ook niet geheel onbelangrijk.
4C model: convenience (Plaats)
Met de traditionele P van Plaats wordt er nog gekeken welke plaats voor het bedrijf of organisatie belangrijk is. Met ‘convenience’ wordt het gemak waarmee de consument aan het product of dienst kan komen bedoeld. Hier kun je vervolgvraag stellen: wat is voor de klant de beste en makkelijkste plek? Dit kan bijvoorbeeld Google zijn of nog specifieker Google Shopping. Ook vergelijkingssites vallen hier onder. Tot slot spelen ook elementen als een goede website-ervaring (gebruikerservaring) mee. Reden des te meer om je website aandachtig te verzorgen.
Kijk niet alleen naar de plek waar jouw product te koop is.
Op Einstein inschakelen voor jouw online marketing?
OpEinstein is er voor organisaties die online marketing serieus nemen. Wij helpen graag bedrijven en instanties om beter in Google gevonden te worden. Maak daarom eens kennis met een ervaren specialist om het bovenstaande 4C marketing model toe te passen op jouw situatie. Daarnaast denken we met je mee over hoe je site sterker en overtuigender online overkomt.