Om te kunnen starten met het adverteren in Google dient er een Google Ads-campagne te worden ingericht. Dit is een uitgebreid proces waarbij de volgende stappen essentieel zijn. Onderstaand 8 Google Ads succesfactoren:
Door conversiedoelen in te stellen kan er na verloop van tijd worden geëvalueerd of de campagne het gewenste effect heeft gehad. Een conversiedoel meet bijvoorbeeld het aantal webformulieren dat op de website in is gevuld. Door de informatie uit de conversiedoelen vervolgens te analyseren, kan de campagne worden geoptimaliseerd. http://opeinstein.nl/wp-content/uploads/2018/04/hero-1.jpg white text-left googleads
Per apparaat en dag(deel) en locatie: stel biedingen af op alleen op de voor u relevante tijdstippen in Google. Bijvoorbeeld alleen overdag tijdens kantooruren of juist ’s avonds en alleen in bepaalde geografische regio of omtrek. white
Door het toevoegen van {keyword: zoektekst/standaardtekst} in de titel van de advertentietekst neemt Google een deel van de zoekopdracht van de Google-gebruiker over. Dit zorgt voor een ‘exact match’ met betrekking tot de ingevoerde zoekterm en de vertoonde advertentie. Hierdoor neemt niet alleen de relevantie toe, maar ook de doorklikratio van de advertentie. Een hogere doorklikratio zorgt op haar beurt bovendien weer voor lagere klikkosten.
Zorg voor een duidelijke call to action (CTA) in de tekstadvertentie. Een bezoeker wordt anders niet getriggerd om actie te ondernemen en om door te klikken. Een advertentie dient informatief en converterend over te komen. Met advertenties zonder CTA worden er irrelevante klikken gegenereerd. Een voorbeeld van een goede CTA kan zijn: “Vraag offerte op maat” of “Bereken direct je kosten’’. Dit lijken kleine aanpassingen maar juiste deze details creëren het succes van een Google Ads-campagne.
Wat van belang is voor een Google Ads advertentietekst:
• USP’s per thema en onderwerp communiceren
• Waardepropositie toevoegen (snelste, goedkoopste, beste)
• Woorden als ‘kopen’ vermijden
• Gebruik maken van keyword-syntaxis (exact match)
• Belangrijke zoekwoorden prominent terug laten komen in voorgestelde URL
• Gebruik van maken CTA (wat willen we dat bezoekers doen; offerte aanvragen)
• Aangeven wat de bezoeker kan op landingspagina kan verwachten http://opeinstein.nl/wp-content/uploads/2018/04/block-2.jpg white text-left
Op ieder zoekterm, waarop de advertentie in Google geactiveerd wordt, heeft volgens Google Ads een bepaalde score. Dit vertaalt zich in een cijfer op een schaal van 0 tot 10 (0=laag, 10=hoog) en wordt o.a. bepaald op basis van de content op de landingspagina vanuit Google Ads. Hoe beleeft en ervaart een bezoeker uw webpagina’s? Als bezoekers op niet bestaande pagina’s uitkomen is dit negatief. Hoe hoger de score uitvalt, des te lager de klikkosten uitvallen. De bestemmingspagina’s zullen we in samenwerking met elkaar optimaal moeten inrichten, waarbij het mooi meegenomen is als deze ook direct SEO geoptimaliseerd zijn. white
Met re marketing is het mogelijk om advertenties te laten zien aan bezoekers die uw website eerder hebben bezocht. Zo is het mogelijk om opnieuw elders online het product of dienst te presenteren en onder de aandacht te brengen.
a. Display Re marketing
Met deze functionaliteit kunnen de bezoekers opnieuw worden benaderd dankzij het gebruik van een banneradvertentie. De inzet van een banner stimuleert de conversie en naamsbekendheid.
b. Remarketinglijsten (RLSA)
De biedingen kunnen op zoekwoorden, gericht op terughalen van bezoekers, worden geoptimaliseerd. Op deze wijze wordt het Ads-budget effectiever ingesteld. white
Door het toevoegen van waardevolle extensies bij de advertentie is het voor de Googlegebruiker mogelijk om direct uw onderneming via mobiel te bellen, navigeren en in aanraking te laten komen met uw USP’s.
Hierbij is het uitermate belangrijk dat de extensies ook goed ingesteld zijn en dat deze niet naar pagina’s linken die niet bestaan. white
Het begint met een zoekwoordenanalyse. Dit begint met een klantinterview. Het is handig om een lijst aan te leveren van relevante zoekwoorden. De SEA-specialist kan vervolgens een ‘slag’ er overheen maken en meerdere mogelijke interessante zoekwoorden signaleren en terugkoppelen.
Uitsluitingenlijst Google Ads
Op sommige zoekvarianten wil is het niet effectief om vertoond worden. Door bepaalde zoekwoorden uit te sluiten wordt het advertentiebudget besteedt aan zoekwoorden die relevanter zijn. white