De slimste keus in online marketing
  • 050 32 00 844
Offerte
Gebruikerservaring Verbeteren Bekijk stappen

Verbeteren van de gebruikerservaring

Gebruikerservaring, oftewel user experience (UX), gaat over hoe de gebruiker de interactie aangaat met de website. Dit wordt voor Google een steeds belangrijkere factor. Het verbeteren van de gebruikerservaring kan zowel op technisch vlak als inhoudelijk vlak.

Om te analyseren hoe de gebruikservaring van je website is, kan je jezelf de volgende vragen stellen:

  1. Vinden mensen wat ze zoeken?
  2. Is de website aantrekkelijk genoeg om te blijven?
  3. Weet de gebruiker wat hij of zij moet doen?
Marketing plugins chat gtp openai

Vinden mensen wat ze zoeken?

In search console kan goed worden geanalyseerd met welke zoekterm bezoekers op je pagina terecht komen. Match dit ook bij de inhoud van de pagina?

Deze data kan je als volgt uitlezen: ga naar prestaties, om vervolgens pagina’s aan te klikken. Klik vervolgens de gewenste pagina aan en ga terug naar zoekopdrachten. Hier krijg je te zien met welke zoektermen de bezoekers op je pagina zijn gekomen. Vervolgens kan je hier de data aflezen. Kijk bijvoorbeeld ook naar de CTR-scores van je belangrijkste zoektermen, mocht deze erg tegenvallen is het bijvoorbeeld interessant om je titles en metadescriptions te herschrijven.

Andere interessante informatie kan voortkomen uit Google Analytics. Hier kan je inventariseren wat de bezoekers doen op de bestemmingspagina. Zoek in het rapport de pagina op die je wil analyseren en kijk met name naar de statistieken onder de categorie ‘gedrag’. Deze getallen kun je het beste interpreteren met het oog op de intentie van de zoeker en het doel van de pagina.

Website laten maken Groningen

Is je website aantrekkelijk genoeg om te blijven?

Je pagina kan inhoudelijk nog zo goed aansluiten op de zoekterm, als je content slecht leesbaar is op mobiel, als je site niet gebruiksvriendelijk of heel erg traag is, is de kans groot dat de bezoeker snel weer teruggaat naar de zoekresultaten.

Dit zijn veel voorkomende factoren die een negatieve impact hebben op de gebruiksvriendelijkheid van de website:

  • Onbruikbare of moeilijk bruikbare formulieren op mobiel
  • Tekst en (tussen)koppen hebben op de desktop dezelfde lettergrootte/stijl als op mobiel
  • Onduidelijke navigatie of (hamburger)menu
  • Verkeerd schalende afbeeldingen
  • Trage website/hoge laadtijden

Test dus regelmatig de scores van je website. Laat ook eens een onafhankelijk persoon je website checken en een actie uitvoeren.

 

 

Website feedback

Weet de gebruiker wat hij of zij moet doen?

Belangrijk is dat de gewenste conversieactie duidelijk en herkenbaar op de pagina wordt vermeld. Let hierbij op dat je ook niet het andere uiterste opzoekt. Als een webpagina vol staat met allerlei verschillende conversiemogelijkheden, dan kan dat heel verwarrend zijn voor de gebruiker. Zorg er dus voor dat de belangrijkste conversieactie duidelijk en herkenbaar op de pagina vermeld wordt.

Wat kost linkbuilding
Starten met laten maken van een nieuwe website?

Maak een afspraak met één van onze online specialisten