Wil weten of jouw website geschikt is voor Google? En daarmee goed vindbaar zijn zal in de resultaten? Daarom hebben wij voor jou speciaal een gratis checklist beschreven. Aan deze punten dien je te voldoen als je hoger in de zoekmachines wilt ranken. Optimaliseer de onderstaande onderdelen van je website en je komt hoger in Google.
Korte URL’s
Maak gebruik van een korte URL-structuur van 3 à max. 5 woorden. Verwerk hier de relevante zoekwoorden in die Google-gebruikers kunnen invoeren voor het zoeken naar jouw product, dienst of onderwerp. Tip: start de URL met een hulpvraag als wat, waar, wanneer, waarom of hoe.
Page title
Je kunt een webpagina een pagetitle meegeven van maximaal 69 karakters. Besef dat deze titel ook gebruik wordt in de voorvertoning van jouw website in Google. Verwerk hier dus niet alleen de belangrijke zoekwoorden in, maar schrijf de paginatitel ook nog eens wervend! Lees meer over het optimaliseren van de pagetitle.
Meta discription
Ook de meta discription, in het Nederlands metaomschrijving, wordt meegenomen in de voorvertoning van de Google-zoekresultaten. Dit bestaat uit twee korte regels van maximaal 149 karakters. Ook hier is het slim om de belangrijke zoekwoorden in te verwerken. Dit verbetert aanzienlijk jouw online vindbaarheid.
H-tags
Je kunt jouw websitetekst voorzien van zogenaamde H-tags. De H-tags zijn opgedeeld in H1, H2, H3, etc. De meest belangrijke is logischerwijs de H1-tag. Dit is de hoofdtitel van een specifieke websitetekst en zou eigenlijk maar één keer op de gehele webpagina terug moeten komen. De andere H-tags kun je veelvuldig gebruik maken als dat je wenst. Mits het wel in de logische volgorde staat vermeldt.
500 woorden
Daarnaast adviseren we minimaal 500 woorden per webpagina te gebruiken. Dit betekent dat je over een bepaald onderwerp uitgebreid uitweidt. Zorg er natuurlijk wel voor dat het zinnige content is. Anders heeft het uiteraard alsnog weinig zin. Beantwoord in de tekst de vragen die jouw klant heeft. Dit zorgt ervoor dat de tekst per definitie relevant is.
Afbeeldingen
Je kunt een webpagina voorzien van media. Dit kan bijvoorbeeld een afbeelding of een YouTube-video zijn. Wat er exact op een afbeelding staat weergegeven kan Google natuurlijk niet weten. Maar gelukkig kun je wel een ALT-tekst aan de afbeelding meegeven. ALT staat overigens voor ‘alternatief’. Deze tekst kan Google ophalen en gebruiken voor het matchen van zoekresultaten. Het is uiteraard slim om hier ook belangrijke zoekwoorden in te verwerken.
Actieve schrijfstijl
Eén van de meest onderschatte elementen van een website is de schrijfstijl. Schrijf een tekst in een aantrekkelijke en actieve stijl. Hiermee bedoelen we dat je moet schrijven in de tegenwoordige tijd. Gebruik daarnaast zoveel mogelijk meervoudsvormen. Hiermee creëer je een actieve stijl en dit leest prettiger. Splits de tekst daarom ook op in alinea’s van 4 of 5 regels. Dit maakt jouw website-inhoud lekker voor jouw websitebezoeker lekker ‘scannable’.
Google Voice Search
Aanvullend op de actieve schrijfstijl: besef dat er steeds meer ‘gesproken zoekopdrachten’ in Google zullen plaatsvinden. Sterker nog ze verwachten vanaf 2022 dat de helft van alle online zoekopdrachten via een smartspeaker ‘ingesproken’ zullen zijn. Zo maakt Apple gebruik van Sire en Microsoft van Cortana. Je kunt dus alvast handig je voordeel doen met Google Voice Search optimalisatie.
Interne links
Verwijs met duidelijke linkjes naar andere gerelateerde webpagina’s of zelfs externe websites. Het liefst overigens wel alleen binnen jouw eigen websitedomein. Je houdt hier de bezoeker op je eigen website en dit is wel zo wenselijk voor het genereren van conversie. Maar her en der een uitgaande link is voor de SEO nooit verkeerd. Google beoordeeld namelijk jouw website ook op het aantal uitgaande (relevante!) links.
Responsive
Tegenwoordig zijn er vele apparaten beschikbaar waarop je een website kunt bezoeken. Houd dus rekening met de verschillende beeldformaten waar op jouw website bezocht wordt. Kies daarom altijd voor een responsieve websitedesign. Deze aanpassing zorgt ervoor dat jouw website zich automatisch design-technisch aanpast aan het apparaat (mobiel, tablet, desktop) van je bezoeker.
Laadtijd
In een wereld waar ons geduld steeds vluchtiger wordt is een snelle website-laadtijd essentieel. Ga zelf maar eens na: als je langer dan 10 seconden moet wachten totdat de gewenste webpagina zich opent ben je toch allang afgehaakt? Deze trend zien we in het bijzonder bij de mobiele websitegebruikers. Zorg ervoor dat je website binnen 3 seconden laadt.
Google Search Console
Maak je nog geen gebruik van Google Search Console? Gemiste kans. Google Search Console is een speciale omgeving waarin je de vorderingen van je website in de gaten kunt houden. Denk aan het aantal vertoningen, klikken en de posities in de Google. Bovendien kun je hier ook de sitemap van je website indienen voor indexatie. Nieuwe webpagina aangemaakt? Geef Google de opdracht om deze voor je te indexeren!