De slimste keus in online marketing
  • Open
  • Inzichtelijk
  • Transparant
Nu Bereikbaar:
  • 050 32 00 844
Offerte
Een online verdienmodel Klantbehoefte model Ontdek het 4C model

Wat is een klantbehoefte model?

Op zoek naar informatie over een klantbehoefte verdienmodel. Klantgerichte bedrijven en organisaties maken tegenwoordig voor de invulling van de marketingmix steeds meer gebruik van het 4C model. Dit is een aangepaste versie ten opzichte van het traditionele 4P-model (Product, Prijs, Plaats en Promotie) van Kotler. Het 4C model legt meer focus op en bekijkt de marketingstrategie vanuit de perceptie van de klant. Dit dwingt je namelijk om vanuit het klantperspectief te denken. Wanneer je het model op een juiste manier invult, ontstaat er een strategie waarin je klant centraal staat.

Het is dan ook niet zo gek dat organisaties met een klantgerichte houding handig gebruik maken van het 4C model. Het model bestaat uit de volgende deelgebieden:

  • Customer Solution (Product)
  • Cost to the Customer (Prijs)
  • Convenience (Plaats)
  • Communication (Promotie)

Costumer solution (Product)

In welk klantbehoefte wordt voorzien en welke oplossing verkoop jij? Met costumer solution staat de klantbehoefte centraal. Om behoefte van de klant te achterhalen kun je de volgende vraag stellen: welk probleem heeft mijn doelgroep? Denk hier vooral ook aan de oplossing van het product of dienst in plaats van de algemene eigenschappen.

Cost to the consumer (Prijs)

Hoe ervaart de consument jouw prijs en welke moeite er daarnaast nog gedaan moet worden? Denk aan het verzekeren van de aankoop, kosten om het product op te komen halen of het zelfs reizen naar de andere kant van de wereld. Met ‘moeite’ worden ook de inspanningen bedoeld die klant verder dient te verrichten om het product te laten functioneren (handleiding, training, cursus).

Je bepaalt hiermee de prijs vanuit klantbeleving en -perspectief. Niet vanuit de productiekosten.

Communication (Promotie)

Is er ruimte voor dialoog tussen de klant en jouw bedrijf? Heeft jouw klant inspraak in het product en kan klant gemakkelijk een klacht indienen. Creëer een persoonlijke aanpak en zie de klant als een individu. Een bijkomend voordeel is dat reviews van consumenten op haar beurt ook weer voor promotie zorgt. En mits positief natuurlijk zorgt het daarnaast ook weer voor een hogere conversie. Ook niet geheel onbelangrijk.

Convenience (Plaats)

Met ‘convenience’ wordt het ‘gemak’ bedoeld waarmee de consument aan het product of dienst kan komen. Hier kun je vervolgvraag stellen: wat is voor de klant de beste en makkelijkste plek? Dit kan bijvoorbeeld Google zijn of nog specifieker Google Shopping. Ook vergelijkingssites (als Beslist.nl) vallen hier onder. Tot slot spelen ook elementen als een goede website-gebruikerservaring mee. Reden des te meer om je website goed te verzorgen.

OpEinstein inschakelen voor jouw klantbehoefte model?

OpEinstein is er voor organisaties die online marketing serieus nemen. Wij helpen graag organisaties, bedrijven en ondernemers om beter in Google gevonden te worden. Maak daarom eens kennis met een ervaren specialist om het bovenstaande beschreven klantbehoefte model toe te passen op jouw situatie. Daarnaast denken we met je mee over hoe je site sterker en overtuigender online overkomt.

OpEinstein verzorgt actief seo services in: Assen, Drachten, Emmen, Enschede, Groningen, Heerenveen, HengeloHoogeveen, Joure, Leeuwarden en Utrecht.