Linkbuilding kort samengevat

Voor het analyseren van een ‘link site’, gebruik: open site explorer van MOZ. Denk om de SPAM-scores! Tip voor de meiden: laat ze Google zoeken op ‘bouw links’ en de Google-SERP(?!) aflopen. Dan vinden ze vanzelf websites die, mits gecheckt in MOZ, geschikt zijn voor het aanvragen van een link. Het proces linkbuilding volgt zich dan vanzelf! http://opeinstein.nl/wp-content/uploads/2020/01/Op-Einstein.jpg white text-left

Tips en informatie voor linkbuilding

Wil je gaan linkbuilding en kun je wel wat waardevolle informatie (lees benaderstrategie) gebruiken? Lees hier een handleiding over het succesvol genereren van een linkvermelding.

Wat is de waarde van een domein?

Ieder domein heeft een bepaalde waarde (autoriteit) en het is lastig in te schatten wat voor impact een link van een bepaald domein zal hebben. Wel kan er aan de hand van de data uit Open Site Explorer (OSE) van MOZ of een ander backlink analyse tool achterhaald worden wat voor waarde/autoriteit een domein heeft. Aan de hand hiervan kun je besluiten wat voor benaderstrategie je gaat gebruiken. Een domein met veel links van (vaak) verschillende domeinen (met hoge autoriteit) is een ideaal domein om een link van te krijgen. Kortom, hoe hoger de domein– of de pagina-autoriteit, hoe belangrijker het is om daar een link van te krijgen.

Wat is een link waard?

Het is aan te raden om in grote lijnen te achterhalen wat een link voor jouw domein waard is. Dit komt voort uit wat een betere positie naar verwachting voor jouw domein zal gaan opleveren. Hierbij kun je denken aan bezoekers en conversies. Let daarbij wel op dat door een algoritme-update van Google de waarde van een link kan veranderen (de Panda-update is hier een voorbeeld van). Ook worden social shares belangrijker. De vraag is in hoeverre de social shares de oude verwijzende links gaan vervangen.

Er zijn meerdere waardevolle blogs over sociale media en linkbuilding. Hieronder delen we graag één met je:

Waarom links likes zullen worden – Karel Geenen (Frankwatching)

De kans is groot dat social shares geleidelijk aan steeds meer linkwaarde krijgen (de vraag is natuurlijk hoeveel). Dat betekent een geïntegreerde linkbuilding-strategie.

Gebruik Open Site Explorer (OSE) van MOZ

SPAM

Via de analysetool Open Site Explorer (OSE) van MOZ kan achterhaald worden wat voor SPAM-score de site heeft. Dit ligt tussen de 0-17. We geven het advies om alleen te linken met pagina’s van een SPAM score van maximaal 4!

DA/PA

Via de analysetool Open Site Explorer (OSE) van MOZ kan achterhaald worden wat de Domein Autoriteit en de Pagina Autoriteit van een site is. Door links te plaatsen op sites met een goede PA/DA probeer je de eigen PA/DA ook omhoog te krijgen. De verdeling qua waardes moet wel relevant zijn. Bijvoorbeeld: 0 t/m 30 een aandeel van 60 %, 31 t/m 60 30 % en tot slot 61-100 10 %. Je moet namelijk niet meteen heel veel linkjes plaatsen op sites tussen de 50-100 % dat merkt Google dan meteen op en dan daalt je waarde daardoor weer. Je moet de links rustig aan opbouwen.

De gehele (technische) SEO opbouw van jouw website en de kracht van het linkprofiel bepalen de hoogte van de score. En daarmee deels de ranking van je website.

Potentiële linkpartners benaderen via de e-mail

De identiteit die gebruikt wordt om de link aan te vragen is ook belangrijk. Wanneer een link naar jouw website wordt aangevraagd, valt het op wanneer de e-mail verstuurd is vanuit een G-mailadres of de domeinnaam van een marketingbureau. Het is daarom altijd aan te raden om een @bedrijfsnaam e-mailadres te gebruiken, want anders kan dit argwaan opwekken. Hoe te benaderen? Er zijn verschillende manieren om een domein te benaderen.

Afhankelijk van wat voor domein het is (autoriteit, type website en gewenste link). Bij het benaderen van een domein is het belangrijk dat de desbetreffende contactpersoon niet het gevoel krijgt dat het puur om een linkvermelding gaat. Probeer ook een connectie te maken met degene die je gaat benaderen door bijvoorbeeld een compliment te geven. De aanvraag moet in een mooi jasje verpakt worden, zodat deze niet gelijk in de prullenbak belandt.

Inhoud e-mail

Het onderwerp van de e-mail is ontzettend belangrijk en moet de interesse van de lezer opwekken, zodat de mail geopend wordt. De eerste alinea is naast het onderwerp ook belangrijk. In de eerste alinea stel je jezelf voor en leg je uit waarom er contact opgenomen wordt. Wat goed werkt is een om compliment geven (ik ben een trouwe bezoeker, leuke website hebben jullie, de website of startpagina ziet er netjes en verzorgd uit etc.). Zoals eerder is uitgelegd, moet het niet gelijk duidelijk zijn dat het om een linkvermelding gaat.

De content is het allerbelangrijkst. Want wanneer je content ontzettend goed is, zullen anderen als vanzelf geneigd zijn om (uit zichzelf) naar jouw website te linken.

Houdt linkaanvragen goed bij

Het is belangrijk om alle linkaanvragen zo volledig mogelijk bij te houden, om te voorkomen dat er dubbele aanvragen worden gepleegd en zodat ook bekend is wat er allemaal is gecommuniceerd en wat de status is. white