Het toepassen van een no follow link is een methode voor webmasters om domein- en paginawaarde op een specifieke website te behouden. Het voorkomt linkjuice (en daarmee een mogelijke de-evaluatie in de zoekmachine van Google). No follow is dan ook een beladen term in de online marketingwereld. Ook online adverteerders platformen maken om deze reden veelal gebruik van no follow-links.
Het toevoegen van no follow aan een link gaat als volgt. Je verwerkt rel=”nofollow” in de codering van de link. Zie dit voorbeeld link: <a href=”http://www.website.nl/” rel=”nofollow”>Link</a>
‘”Hoger in Google? Hoe pas je echte SEO toe?” white
Link-uitwisselingen die zijn bedoeld om de positie van een site in de zoekresultaten van Google positief te manipuleren, kunnen worden beschouwd als onderdeel van black hat SEO en als in strijd met de Richtlijnen voor webmasters van Google. Dit geldt ook voor gedrag waarbij links naar uw site of links van uw site worden gemanipuleerd.
Hieronder staan een aantal voorbeelden van linkbuilding die de positie van een site in de zoekresultaten negatief kunnen beïnvloeden:
Indien je geen risico wilt lopen met linkbuilding kun je het beste kiezen voor het gebruik van no follow-links.
Lees ook: onze manier van linkbuilding white
Je kunt een link een nofollow attribuut in HTML meegeven. Hiermee geef je aan dat de link niet door o.a. een Google-bot of spider gevolgd dient te worden.
Nofollow is een methode waarmee webmasters tegen zoekmachines kunnen zeggen dat ze de links op een bepaalde pagina of een specifieke link niet moeten volgen. white