4C model: costumer solution (Product)
In welk klantbehoefte wordt voorzien en welke oplossing verkoop jij? Met costumer solution staat de klantbehoefte centraal. Om behoefte van de klant te achterhalen kun je de volgende vraag stellen: welk probleem heeft mijn doelgroep? Denk hier vooral ook aan de oplossing van het product of dienst in plaats van de algemene eigenschappen.
4C model: cost to the consumer (Prijs)
Let op! Hier wordt niet enkel naar de aanschafprijs van het product of dienst gekeken. Dit is slechts een onderdeel. Het gaat er juist om hoe de consument jouw prijs ervaart (beleving) en welke ‘moeite’ er daarnaast nog gedaan moet worden. Denk aan het verzekeren van de aankoop, kosten om het product op te komen halen of het zelfs reizen naar de andere kant van de wereld. Met ‘moeite’ wordt ook de inspanning bedoeld die klant moet doen om het product te laten functioneren (handleiding, training, 8-weekse cursus).
Je bepaalt hiermee de prijs vanuit klantbeleving en -perspectief en niet vanuit de productiekosten.
4C model: communication (Promotie)
Is er ruimte voor dialoog tussen de klant en jouw bedrijf? Heeft jouw klant inspraak in het product en kan klant gemakkelijk een klacht indienen. Creëer een persoonlijke aanpak en zie de klant als een individu. Een bijkomend voordeel is dat reviews van consumenten op haar beurt ook weer voor promotie zorgt. En mits positief natuurlijk zorgt het daarnaast ook weer voor een hogere conversie. Ook niet geheel onbelangrijk.
4C model: convenience (Plaats)
Met de traditionele P van Plaats wordt er nog gekeken welke plaats voor het bedrijf of organisatie belangrijk is. Met ‘convenience’ wordt het gemak waarmee de consument aan het product of dienst kan komen bedoeld. Hier kun je vervolgvraag stellen: wat is voor de klant de beste en makkelijkste plek? Dit kan bijvoorbeeld Google zijn of nog specifieker Google Shopping. Ook vergelijkingssites vallen hier onder. Tot slot spelen ook elementen als een goede website-ervaring (gebruikerservaring) mee. Reden des te meer om je website aandachtig te verzorgen.
Kijk niet alleen naar de plek waar jouw product te koop is.