Checklist website SEO en techniek
Robot.exe-bestand
Ja, zorg er wel voor dat Google überhaupt bij je website kan. De Google bots crawlen het hele internetlandschap af op zoek naar indexeerbare en o.a. nieuwe content. Met het robot.exe-bestand geef je toestemming dat de Google bots af en toe je site mogen crawlen. Een optie die bij bedrijven nog wel eens op ‘niet toegang‘ (no-index) geven staat. Tja, logisch dat je dan niet vindbaar bent.
Google search console
Het is slim om een sitemap in te dienen bij Google. Dit doe je in de omgeving van Google search console. Met Google-account kun je hier je site verifiëren (en bewijzen dat jij de eigenaar bent) en onder sitemap, jouw sitemap toevoegen. Bovendien ontvang je in deze omgeving ook meldingen als bepaalde webpagina’s om een bepaalde reden niet toegankelijk zijn. Denk best wel handig.
Pagespeed
Speed kills. En dat is zeker ook met website het geval. Check de snelheid van jouw website (mobile als desktop) in Google’s Pagespeed Insights. Scoort je website lager dan 80/100 punten? Dan is er serieus ruimte voor verbetering. Gelukkig geeft Google je met deze tool ook een aantal voorstellen weer die je verder helpen om je site qua performance flink te upgraden.
Browser caching
Nog even terug over Google Pagespeed Insights. Een veelvoorkomende melding bij het gebruik van deze tool is browser caching en met browser caching zorg je ervoor dat je website in de browser van je bezoeker opgeslagen wordt. He? Ja, de browser van jouw website-bezoeker onthoud de bestanden en zorgt ervoor dat, als de bezoekers terugkeert, de website sneller geladen wordt. Ook best wel handig. WordPress heeft hier de standaard W3 total cache plugin voor.
Images
Nog een handige tip die zorgt voor snellere performance van jouw website. Vergeet niet je afbeeldingen te verkleinen en te schalen op ware grote. Hierdoor hoeft de browser van jouw websitebezoeker niet al die onnodige MB’s te downloaden om jouw website weer te geven. Scheelt misschien toch weer een aantal seconden.
Responsive
Let ook goed op de gebruikerservaring. We gebruiken tegenwoordig zoveel verschillende mobile devices en met verschillende schermafmetingen dat het voor browsers (en niet alleen Google Chrome) best lastig om een website goed weer te geven. Een responsive website-design helpt je hierbij. Alle indelingen en functionaliteiten worden aangepast afhankelijk het type device iemand gebruikt.