Google en website ranking
In verleden maakte Google veelvuldig gebruik van de Google Pagerank (vernoemt naar één van de oprichters van Google: Larry Page). De Pagerank is een nummerieke waarde die Google aan een website geeft. Alleen Google weet de Pagerank en berekent het aan de hand van een formule.
Tegenwoordig zegt deze ranking niet zo heel veel meer als je het gaat om de positie van je website in Google. Je dient nu volop rekening te houden met termen als relevantie en gebruikerservaring. Geef daarom antwoord op de vraag van de bezoeker. We geven onderstaand een aantal voorbeelden weer waaraan Google de relevantie en gebruikerservaring toetst:
- Laadtijd van je website
- Aantal gemiddelde pagina’s per sessie
- Bouncepercentage
- Bezoekersduur
De bovenstaande punten zijn factoren die je on-page op de website kunt beïnvloeden. Probeer daarnaast ook in te leven in je bezoeker. Welke vragen heeft hij of zij? Ook hier helpen we jou een beetje op weg:
- Wat heeft je bezoeker nodig?
- Wat is zijn de tarieven (prijs)?
- Waar is het (geografie)?
- Met wie heeft de bezoeker te maken (persoon)?
- Wat kan de bezoeker verwachten?
Het is zeer aan te raden om de websitebezoeker te sturen en richting mee te geven. Een bezoeker vindt het prettig om te worden genavigeerd en het stimuleert eveneens de gebruikerservaring.
Website ranking en linkbuilding
Nog altijd is linkbuilding één van de belangrijke factoren voor het verkrijgen van een hogere autoriteit. Een aantal krachtige backlinks kunnen wat dat betreft wonderen voor je vindbaarheid betekenen. Echter is linkbuilding een zorgvuldig proces en niet geheel zonder risico. Ook hier zeer raden wij je ten zeerst aan om voor deze activiteit professionals in te schakelen. Linkbuilding dat op een verkeerde manier wordt toegepast is in strijd met de richtlijnen van Google.
Lees ook: onze manier van linkbuilding