Deze vraag komt veelal binnen bij ondernemingen en organisaties die willen starten met Google adverteren. Het beantwoorden van deze vraag is relatief en natuurlijk afhankelijk van de branche waar je je in begeeft. Er zijn namelijk meerdere machtsfactoren die de prijs kunnen beïnvloeden. Denk aan slagkracht van je concurrenten, de verwachte klantopbrengsten (ROAS), winstmarges (ROI) en de mate waarin het bedrijf afhankelijk is van online. Ook de gekozen regio is van invloed op de tarieven. Zo kan het adverteren in de Randstad-regio goedkoper of duurder dan in het Noorden of Zuiden van het land.
Iedereen is in staat om een Google Ads-account aan te maken. Je hebt daarmee toegang tot de zoekwoordplanner van Google. Dit is een instrument die jou een beeld schetst van wat de verwachte advertentiekosten per klik is. Je kunt in de zoekwoordplanner een aantal relevante zoekwoorden met betrekking tot je business opgeven. Google laat vervolgens niet alleen de kosten per klik zien, maar ook het aantal geschatte zoekopdrachten per maand. De gegevens zijn gebaseerd op basis van de laatste twaalf maanden.
Met Google adverteren heb je te maken met een veiling systeem. Echter is het zo dat het instellen van de hoogste openingsbod per klik niet per se gelijk staat aan de hoogste positie in Google. Nee, er hangen (gelukkig) meerdere variabelen aan het bepalen van de advertentieposities. Zo hanteert Google grote waarde aan de Google-gebruikers tevredenheid. Je zult dus ook een goede website moeten hebben die resoneert met wat klant de verwacht (content). Dit laatste uit zich in een kwaliteitsscore (KS). Hoe de hoger het KS-cijfer, des te minder in verhouding je betaald per klik.
In de vorige analyse benoemden we al in het kort de kwaliteitsscore van je advertentie-zoekwoorden. De kwaliteitsscore zegt iets over de ervaring van je websitebezoekers vanuit de Google advertenties. Een andere factor die Google meeneemt in de advertentiekosten is de verwachte doorklikratio. Het gedachtegoed van Google is eigenlijk heel logisch. Google hecht een grotere waarde aan tien kliks ter waarde van 10 cent per klik, dan van één klik ter waarde van één euro. Met andere woorden: Google beloont je met lagere klikkosten door het opmaken van een relevante Google advertentie. Bovendien genereer je ook nog eens meer verkeer naar je website.
Wil je starten met het adverteren in Google? En ben je op zoek naar een waardevolle tip? Stel de zoekwoorden waarop je wenst te adverteren gericht in. Sluit bepaalde zoekwoordwoordvariaties uit waarop geen betaalde kliks wilt genereren. Dit kunnen zoekwoordvariaties zijn als: gratis, tips, review, en klachten. Adverteer juist met zoekwoorden waar een bepaalde koop-intentie achter zit. Dat zijn rendabele kliks voor jouw business. Wil je meer tips? Lees alles over de een succesvolle Google Ads-strategie. white tarieven