De slimste keus in online marketing
  • Klantbeoordeling: 9.3/10 - 23 beoordelingen
Nu Bereikbaar:
  • 050 32 00 844
Offerte
SEO: de ultieme website Hoger in Google De ultieme checklist

Wat is de ultieme SEO website?

Laten we beginnen waar SEO eigenlijk voor staat, namelijk: search engine optimization. Een beladen term binnen de marketingwereld. Ieder bedrijf of organisatie met commercieel winstoogmerk heeft er immers baat bij om goed in Google gevonden te worden. SEO kun je dan ook herindelen in de volgende drie disciplines: content, linkbuilding en website-techniek. Op deze pagina behandelen we content en techniek.

Hoe krijg je een echte SEO website?

Oke, je wilt hoog ranken in de zoekmachine van Google. Hieronder volgt een heuse online checklist waaraan jou website SEO technisch aan zou moeten voldoen.

Checklist website SEO en techniek

Robot.exe-bestand

Ja, zorg er wel voor dat Google überhaupt bij je website kan. De Google bots crawlen het hele internetlandschap af op zoek naar indexeerbare en o.a. nieuwe content. Met het robot.exe-bestand geef je toestemming dat de Google bots af en toe je site mogen crawlen. Een optie die bij bedrijven nog wel eens op ‘niet toegang‘ (no-index) geven staat. Tja, logisch dat je dan niet vindbaar bent.

Google search console

Het is slim om een sitemap in te dienen bij Google. Dit doe je in de omgeving van Google search console. Met Google-account kun je hier je site verifiëren (en bewijzen dat jij de eigenaar bent) en onder sitemap, jouw sitemap toevoegen. Bovendien ontvang je in deze omgeving ook meldingen als bepaalde webpagina’s om een bepaalde reden niet toegankelijk zijn. Denk best wel handig.

Pagespeed

Speed kills. En dat is zeker ook met website het geval. Check de snelheid van jouw website (mobile als desktop) in Google’s Pagespeed Insights. Scoort je website lager dan 80/100 punten? Dan is er serieus ruimte voor verbetering. Gelukkig geeft Google je met deze tool ook een aantal voorstellen weer die je verder helpen om je site qua performance flink te upgraden.

Browser caching

Nog even terug over Google Pagespeed Insights. Een veelvoorkomende melding bij het gebruik van deze tool is browser caching en met browser caching zorg je ervoor dat je website in de browser van je bezoeker opgeslagen wordt. He? Ja, de browser van jouw website-bezoeker onthoud de bestanden en zorgt ervoor dat, als de bezoekers terugkeert, de website sneller geladen wordt. Ook best wel handig. WordPress heeft hier de standaard W3 total cache plugin voor.

Images

Nog een handige tip die zorgt voor snellere performance van jouw website. Vergeet niet je afbeeldingen te verkleinen en te schalen op ware grote. Hierdoor hoeft de browser van jouw websitebezoeker niet al die onnodige MB’s te downloaden om jouw website weer te geven. Scheelt misschien toch weer een aantal seconden.

Responsive

Let ook goed op de gebruikerservaring. We gebruiken tegenwoordig zoveel verschillende mobile devices en met verschillende schermafmetingen dat het voor browsers (en niet alleen Google Chrome) best lastig om een website goed weer te geven. Een responsive website-design helpt je hierbij. Alle indelingen en functionaliteiten worden aangepast afhankelijk het type device iemand gebruikt.

Checklist website content en SEO

Google is gek op nieuwe en verbeterde content. Richt de content op je website op zo’n manier in dat Google het voor jou optimaal indexeert.

Headings

Je website aan het voorzien van tekst? Sla niet de headings over. Kies bewust voor een H1, H2, H3, etc.-koppen. Google kijkt met meer aandacht naar deze koppen. Maak dan ook slim gebruik van deze headings en voeg zoektermen toe waarop jij in Google gevonden wilt worden. Tip: voeg slechts H1 kop toe aan iedere webpagina.

Lengte website-tekst

Er zijn vele mythes omtrent de lengte van je website-tekst. Sommigen zeggen minimaal een tekst van 300 woorden per pagina en anderen SEO-specialisten weer 2000 woorden. Kies in ieder geval niet voor een te korte tekst, maar probeer alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen. En wat je ook doet: schrijf voor de bezoeker. Wees relevant en draai er niet om heen. Zorg daarnaast voor een leesvriendelijke website en richt alinea’s in met makkelijk leesbare tussenkoppen.

Images ALT-tekst

Afbeeldingen reeds verkleind en geschaald? Mooi, we zijn dan nog niet klaar. Ook afbeeldingen kunt je een indexeerbare ALT-tekst meegeven. Deze wordt zichtbaar en verschijnt op het moment dat je de muis over de afbeelding heen scrolt. En let op: afbeeldingen worden ook vertoond in Google-afbeeldingen. Voeg daarom slimme zoekwoorden waarop je wilt scoren in Google aan je afbeeldingen toe.

Interne linkstructuur

Een zwaar onderschat onderdeel binnen de SEO-community. Toch is de interne linkstructuur in een hoge mate bepalend voor de vindbaarheid van jouw website. Hoe makkelijker belangrijke webpagina’s aan te roepen zijn, des te meer verkeer er naar toe wordt geloodst. Tip: voeg een sitemap toe aan de footer van je website.

Wat is beste CMS voor SEO?

Het kan zijn best lastig om te kiezen voor het juiste content management systeem (CMS). De backoffice waarop jouw website drijft. Wat je ook doet: kies in ieder geval voor een open source management systeem. Vele internetmarketingbureaus bieden nog altijd een vaag en eigengemaakt CMS aan (closed source). In tegenstelling tot closed source is open source een open bron (naam zegt het al) dat toegankelijk en duurzaam is. Duizenden web developers over de hele wereld gebruiken het, blijven het gebruiken en iedere webdeveloper kan het gebruiken.

Tot dusver dit artikel over website SEO. Hopelijk geeft het je meer kennis en inzicht in hoe SEO werkt voor websites. Wens je als bedrijf meer informatie over SEO? OpEinstein verzorgd actief de online marketing op de volgende locaties: Assen, Drachten, Emmen, Enschede, Groningen, Heerenveen, HengeloHoogeveen en Leeuwarden. Neem gerust contact op.