Dit artikel geeft antwoord op wat volgens ons de beste strategie is voor linkbuilding. Als uitgangspunt nemen we het zoekwoord ‘kantoorruimte Amsterdam’. Onderstaand volgt een korte analyse van de top drie websites die organisch hoog staan met betrekking tot dit specifieke zoekwoord. Tot slot geven we antwoord op wat er volgens ons nodig is om hier op te ranken.
linkbuilding concurrentieanalyse
In de onderstaande analyse brengen we websites in kaart die hoog ranken op het zoekterm ‘kantoorruimte Amsterdam’. Zo hebt je meteen een goed beeld van hoe linkbuilding in haar werk gaat. Drie van de top zes posities nemen we daarin voor je mee:
Wat zijn de belangrijkste kenmerken bij linkbuilding
Bij deze concurrenten kijken we naar de volgende waardevolle statistieken als het gaat om het vergaren van backlinks. Onderstaande een korte uitleg omtrent de begrippen:
DA-score: de Domain Authority is een goede manier om de sterkte van je website tegenover andere websites te vergelijken. Voor het meten van domain authority worden berekeningen gemaakt aan de hand van diverse factoren als aantal backlinks en leeftijd van het domein.
PA-score: de Page Authority is een waarde die bepaald hoe goed een webpagina scoort in de zoekresultaten van Google. Dus de positie waar een webpagina op terechtkomt op basis van het ingevoerde zoekterm.
Verwijzende domeinen: het aantal unieke websites met een link naar je website.
Verwijzende pagina’s: het totaal aantal backlinks naar de website.
Anchor: de naam die je aan de link meegeeft, bijvoorbeeld het zoekterm.
Positie: de locatie waar de backlink exact staat vermeldt.
Geen idee wat een ‘backlink’ is?
Een backlink is een linkverwijzing. Het betreft een stem naar een website toe. Dit kan bijvoorbeeld een gesponsorde link op een voetbalwebsite zijn. Andere voorbeelden van websites en platformen zijn:
Hoe meer stemmen je ontvangt, hoe hoger je domeinwaarde van je website wordt. Dit is uiteraard wel afhankelijk van de betrouwbaarheid van de stemmen. Overigens meten we deze score tegenwoordig ook wel aan de hand van de Citation Flow en Thrust Flow.
Als we kijken naar de DA en PA hangt dit allemaal rond hetzelfde niveau (30). Op basis van het aantal verwijzende domeinen zul je er minimaal 31 unieke domeinen aan moeten maken om een hoge organische positie te halen. Bovendien geldt dat enkel voor je webpagina over ‘kantoorruimte Amsterdam’. Neemt natuurlijk niet weg dat hoe hoger de PA en DA-waarden van de verwijzende domeinen, des te sneller een toppositie in Google op dit zoekwoord gerealiseerd is.
Advies bij te bepalen strategie
Als je een hoge positie wilt verwerven op zoekterm ‘Kantoorruimte Amsterdam’ adviseren wij backlinks te genereren op krachtige blogartikelen, perswebsites en op hoogwaardige websites. Daarnaast wordt een backlink op een gerelateerd en populair blogplatform in de ogen van Google als zeer waardevol gezien. Kwalitatieve links vertegenwoordigen een hoge betrouwbaarheidswaarde. Selecteer daarom backlinks aan de hand van de volgende criteria:
Hoge PA- & DA-score van minimaal 35+: hoe dichter de DA en PA bij elkaar, hoe betrouwbaarder de link
Het aantal websitebezoekers: vraag altijd naar de statistieken
Relevantie van de webpagina van de verwijzende backlink
Belangrijk bij linkbuilding
Linkbuilding is een lange termijn proces en vereist enig geduld voordat het resultaat zichtbaar is. Het linkbuilding-proces is ten slotte belangrijk voor de levensvatbaarheid van je website in de Google-zoekmachine. Het aantal en type backlinks zegt immers veel over de populariteit en autoriteit van jouw website. Er zijn overigens twee typen links: No Follow en Follow. Wat het inhoudt? Een korte uitleg:
No Follow-link: een type link waarbij Google de link niet volgt en geen linkwaarde toevoegt aan je website. Follow-link: een type link waarbij Google de link wel volgt en linkwaarde toevoegt aan je website.
Het is dus van belang om na te gaan of jouw gecreëerde links überhaupt ‘gevolgd’ door Google kunnen worden. Het zou zonde zijn als je daardoor linkwaarde mist.