Wil jij een converterende en goede website laten bouwen? Onderstaand volgen de tien belangrijkste tips als het gaat om jouw toekomstige website. We geven ze gratis weg, dus doe er je voordeel mee.
Kleurgebruik: wat voor gevoel wil jij je bezoekers opdragen? Besef dat kleurgebruik inspeelt op de emotie en beleving van je website-bezoeker. Zo komt rood vijandig en gevaarlijk over, waar blauw juist kil en koud. Wil je warm overkomen? Gebruik dan de kleur oranje. Bovendien is handig om niet teveel verschillende website-kleuren te kiezen, dit kan nogal druk en prikkelend overkomen.
Wellicht het belangrijkste regeltje op je hele website: je pay-off. Dit staat veelal weergegeven bij het logo rechtsboven in de hoek. Sta er bij stil dat dit regeltje van vitaal belang is, want dit zinnetje is immers jouw bestaansrecht. Huh? ja! Een slogan maakt kenbaar wie jij als onderneming of organisatie bent en communiceert waarom jouw potentiële klant voor moet kiezen.
Ook wel in de volksmond USP’s genoemd. Uitermate belangrijk voor je website-bezoekers. Dit is een maatstaf voor je toegevoegde waarde en belichaamt de reden waarom klanten voor jou kiezen. Zeer aan te raden om hier aandachtig bij stil te staan. Stel jezelf dan ook de vraag: waarin ben jij als ondernemer uniek en bijzonder in? Bovendien kun je met deze punten ook je slogan geloofwaardiger maken.
Ja, waar bevind ik me eigenlijk? Zorg ervoor dat je bezoekers makkelijk op je website heen en weer kunnen navigeren. Zo kunnen zij belangrijke webpagina’s op een ander en later tijdstip snel weer opzoeken. Een handige interne linkstructuur als een kruimel-pad kan hier goed op inspelen. Vooral bij webshops is dit ideaal.
Kies niet te snel voor het rippen van online gratis free stock en Amerikaans-beeldmateriaal met iets te knappe acteurs. Ga juist voor authentiek en gebruik eigen gemaakte foto’s. Huur een professionele fotograaf in en denk na over wat jij in het beeld wilt vangen. Beeldmateriaal maakt jouw site. Wees je daar bewust van.
Een webtekst aan het schrijven? Gebruik korte zinnen en kies voor overzichtelijke alinea’s. Schrijf altijd in de tegenwoordige tijd en in een actieve vorm. Werkwoorden lezen makkelijk weg en zetten aan tot actie. Bovendien is het slim om de bezoeker herkenbaar aan te spreken. Schrijf dan ook, in plaats van wij, in de jij- en jouw-vorm.
Publiceer content op je website die het delen meer dan waard is. En maak het vervolgens je website-bezoeker niet al te moeilijk met het delen van je content. Plaats social media-icons standaard bij je gepubliceerde webpagina’s. Dit is een eveneens manier om te werken aan je linkprofiel, één van de algoritmes van diverse online zoekmachines.
Laat bezoekers reviews en opmerkingen plaatsen bij je webpagina’s. Dit geeft je potentiële klanten waardevolle informatie in wat zij van jouw product- en dienstverlening kunnen verwachten. Daarnaast is het ook waardevolle feedback waarmee jij je klanten in de toekomst nog beter van dienst kunt zijn. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen.
Wil je echt een spetterende indruk op je bezoeker achterlaten? Maak een toffe video of je product- en dienstverlening van circa één minuut. Website-bezoekers zijn gek op video-content. Beeld en geluid spelen daarnaast nog altijd het beste in op de emotie van de mens. Bovendien kun je video’s ook weer gebruiken voor het online brandingsdoeleinden.
Ja, dit is een inkoppertje: Google Analytics. Maar steek het iets slimmer in. Stel gefilterde weergaven in en sluit IP-adressen uit die niet representatief voor je data zijn. Denk aan IP-adressen als van de zaak of van thuis. Stel daarnaast ook conversiedoelen in om de prestaties van je website beter te kunnen evalueren. Zo weet je of optimalisaties en andere aanpassingen (het juiste) effect hebben.
Breng externe kennis in! Maak slim gebruik van online specialisten die jouw onderneming succesvol online vertalen. Zo helpen wij je met een visuele mooie, voor bezoekers overtuigende en sterk vindbare website. Bekijk ook onze onlangs opgeleverde websites in Assen, Heerenveen, Hoogeveen, Groningen, Leeuwarden en Zwolle. white website